tisdag 7 juni 2011

Sirap i knoppen

Har förmågan att skriva luddiga inlägg när jag är trött och seg (ganska ofta med andra ord ; ) Känner att jag vill förtydliga tjatet nedan. Tanken på att sluta helamma känns jättejobbig, jag får skuldkänslor och tycker att jag sviker Agnes. Men jag mår inte bra när det strular och då blir väl produktionen sämre också. Ofta på sistone har Agnes blivit alldeles svettig och sliter i mig och vårtan och jag antar att hon gör så för att flödet inte är bra (vi har rapat och blöjan är ny), eller är det någon söt där ute som har en bättre idé? : ) Det kanske är mitt fel, jag är så trött och har ont i huvudet om dagarna och har tappat lusten till saker och ting, känns så trist och jag vet inte varför? Saker och ting kanske går hand i hand, Agnes och jag kanske är så pass synkade med varandra..? Tjat tjat bara ; ) Dags att ta tag i dagen!

4 kommentarer:

  1. Att barn drar och sliter i bröstet är vanligt så ni är normala, eller så vill jag tro det då mina barn gjort lika ;-) Det kan betyda många saker, men eftersom du skriver att du har huvudvärk, äter och dricker du tillräckligt? Det kan påverka mängden mjölk och även ge huvudvärk, trötthet och att man känner sig lite nere. Sen den stress du känner gör inte saken bättre, svårt det där :-/
    Ibland strular det, ofta går det över om man fortsätter kämpa på med amningen MEN hur du väljer att göra är bara upp till dig.

    Det är typiskt för kvinnor att få dåligt samvete, och som mamma kommer det ofta, tyvärr. Hoppas du snart känner dig pigg och att matstunderna blir mysiga.

    SvaraRadera
  2. Jag fick också jättestora skuldkänslor över att sluta amma. Man känner sig otillräcklig och som man sviker sitt barn. Men glöm inte att både du och hon mår bättre när hon är mätt och ni får lugna fina matstunder ihop.
    Ger ni någon ersättning nu? Du behöver kanske inte tvärsluta utan fylla ut med ersättning vissa mål?
    Isac gjorde också sådär när han inte blev mätt. Drog och puttade bort bröstet med handen eller slutade greppa och grät.
    Det är hjärtskärande att se, men om du lutar åt att ge ersättning bara så ha inte dåligt samvete! Jag är i erfterhand glad att vi gjorde så, både för hans skull och för min. Man får även en annan frihet som mamma tycker jag. Att kunna överlåta matandet till pappan för att putsa ut ibland.
    Vad du än bestämmer så blir det nog kanon! Prata med din BVC-sköterska om råd! Min hjälpte mig jättemycket när jag kände mig tvivelaktig.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Är tokmycket pollen nu och jag är också en deg!

    Förstår dina tankar om amningen! Har tänkt samma de perioder (korta har de visserligen varit) då Edison inte har verkat nöjd. Nu tänker jag nog ge ersättning också om det blir så mera eftersom han inte gick upp som han skulle...
    Vi har det också bökigt nu när lille mannen ska ha mat utanför hemmet och det tycker jag är jobbigt! Att veta att de är hungriga också blir det bara gnälligt...

    Min kompis fyramånaders får gröt som komplement redan för hon blir inte nöjd på bröstmjölken och ersättningen verkar hon inte tåla. Ett alternativ tydligen!

    Mammagrupp imorn?

    SvaraRadera
  4. Ja vi tänker oss också mammagrupp! :) Hoppas vi ses, kram

    SvaraRadera