måndag 7 februari 2011

Vecka 38

Måndag innebär alltså ny vardagsvecka och ny graviditetsvecka. Dessutom är det exakt 20 dagar till beräknad nedkomst av plutten idag. Om dagarna fortsätter att rulla på i det här tempot så borde jag stå ut tills det är dags ; ) Fast å andra sidan känner jag mig som sagt färdig med stor mage och allt vad det innebär. Nätterna är sisådär, ibland har jag såna myrkrypningar i hela kroppen att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Inatt hade vi sån tur att parkeringen nedanför sovrumsfönstret skulle skrapas... Är det inte det ena så är det det andra ; )

Då har vi också varit på fjärde och sista gången av föräldrautbildningen. Idag handlade det om relationen till barnet och att det är viktigt att "vårda" parrelationen. När vi ändå var på MVC så stack jag in huvudet till min barnmorska och hörde mig för om det där med fixeringen. Tydligen så är det helt normalt att bebisen kan fixera sig och sen röra sig och sen sjunka ner igen. Det kan alltså skilja sig från dag till dag och det känns skönt att veta!



Kroppen: Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.

Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.

 

Vecka 38 (37+0) & senaste tillskottet i barbafamiljen.


Vecka 38 (37+0)

7 kommentarer:

  1. Tack för att du inte sa nåt :) Både jag och Eddie bet ihop för att orka med idag så vi hade säkerligen brutit ihop om det hade nämnts...

    Tyckte faktiskt att dagens träff va riktigt usel. Kändes som om ingen av dom hade koll på vad som skulle tas upp eller nåt. Men men, nu är vi "fullärda" då ;)

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg figur! Den står du ut med i tjugo dagar till. :)

    SvaraRadera
  3. Wow fullgången!! Tänk va...

    Ja allt är ju normalt enligt barnmorskorna ;) men då vet vi det då!
    Inga känningar än?

    SvaraRadera
  4. Jag fick mitt te av en kompis som aldrig drack upp sitt när hon var gravid förra året. Nästan säker på att hon köpte det på hälsokost i fyren, man kan säga till att dom ska ta hem om det inte finns. Annars har jag hört att det finns på nätet också :)

    SvaraRadera
  5. Är i samma vecka som du, beräknad till den 27 feb.. :)

    SvaraRadera
  6. Om ni pratar om hallonblads te så finns det där gröna bönor låg förr, det är ett litet cafe där nu.

    SvaraRadera
  7. Tack för det! Ska kika imorn : )

    SvaraRadera