tisdag 1 februari 2011

Vecka 37

Igår gick vi in i vecka 37. Dagarna går fort samtidigt som jag börjar bli otålig. Känner mig rätt så färdig med att vara gravid och längtan efter att kunna ta på sig ett par jeans igen är stark ; ) Ha ha. Längtan efter vårat lilla mirakel är naturligtvis starkast, såklart ♥

Det känns som lilla knodden borrat sig ännu mer neråt. Det har ilat och donat "där nere" några dagar och magen har sjunkit en aning. Vi ska till MVC på fredag så det ska bli intressant att höra vad som hänt sedan sist :  )

Läre ta tag i den berömda väskan också i dagarna... Pyrets väska är redan färdig : )



Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.




Vecka 37 (36+1)

5 kommentarer:

  1. 19 kronor, gu va billigt!! Har dom plockat fram mer rea där?

    Känns overkligt att man nånsin ska kunna ha jeans igen tycker jag ;) men jag har nog gått upp mer än dig?!

    SvaraRadera
  2. Ja det är såå skönt med halvtid! Som om man blivit människa igen :)

    Tänk va nära det är nu Therese :) spännande! Själv tycker jag att tiden står still numera. Vill bara spola fram tills det är dags :)
    Har du någon magkänsla om det är en pojke eller flicka då?

    SvaraRadera
  3. Jag ska jobba till 25e feb, sen blir jag hemma tre veckor innan bf :)

    Haha, ja, vi kan ju hinna före, men jag försöker ställa in mig på att man kommer gå över. Är otålig redan nu så man kommer väl bli knäpp varje dag man går över bf isåfall ;)

    Ska bli så kul att se när det börjar ploppa bebisar på alla bloggar som man följer. Kul att man har kontakt med fler som ligger rätt lika i tiden :)

    SvaraRadera
  4. Hittade till din blogg via Fia - kul att du är i samma vecka som mig och också väntar en liten i februari :) Vet ni om det är en pojk eller flicka?

    SvaraRadera
  5. Nej, vi vet inte heller vad det blir för något :) Spännande :D

    SvaraRadera